Tåspets

balett ut i tåspetsarna

Tåspetsdans är den klassiska balettens optimala uttryckform.

Det krävs styrka, rörlighet och teknik.

Baletten har utvecklats under många sekler i flera länder och kom till Sverige på 1600-talet. De för baletten typiska tåspetsskorna såg dagens ljus först på 1800-talet.

I baletten arbetar vi med teknik, styrka, smidighet, dynamik och uttryck i såväl övningar vid stången som i koreografier. Balett främjar koncentration och uthållighet, ger god hållning och god kroppskännedom. Balettens terminologi och teknik återfinns i olika utsträckning i många andra dansformer.

Man bör vara minst 10 år när man börjar dansa tåspets - innan dess är fotens ben för mjuka. Dessutom krävs gedigen tidigare träning inom balett för att ha byggt upp tillräcklig styrka i fötterna.

Våra tåspetsklasser är till för de elever som dansar balett på DANSBASEN, Liz Balettskola.

Tåspets, Liz Balettskola, Västerås