DANSKLÄDER

Vi önskar att barnen har dräkt i samma färg och modell i gruppen de dansar i, detta för att skapa harmoni i balettsalen och för att undvika jämförelse med varandra.

Er lärare ger info om resp. grupps danskläder/färg/modell inför terminsstart.

Grund:

Balett: flickor: Balettdräkt, ev. liten tunn kjol, vita/ljusrosa tunna strumpbyxor/trikå utan                                 mönster. Mjuka balettskor/teknikskor.

pojkar: Tajt vit T-shirt/linne, svarta tajta tights. Mjuka balettskor/teknikskor.

Contemporary & jazz: Svarta Jazzbyxor/tights, valfri tajt överdel (dräkt, linne eller top). Skor                                         med mjuk sula, tåtossor eller barfota, inte gymnastikskor.

Stepp: Valfria, mjuka danskläder. Steppskor/sko med järn.

Pilates: Valfria, mjuka danskläder. Sko med mjuk sula/barfota, inte gymnastikskor.

Ungdoms- och vuxengrupper har inte lika strikt klädkod, men kläderna ska genomgående vara mjuka och möjliga att ta ut dansrörelserna i.

Tänk på att inte ha alltför stora kläder, det försvårar för dansläraren och dig själv att se hur rörelserna utförs.

Vi sätter danskläder för de grupper som har klädkod vid dansårets start, som är höstterminen. Ni som startar på våren - tala med er lärare om vad som gäller.

Tips! Märk dina barns saker!

Hår

Vi vill att alla med lite längd på håret har det ordentligt uppsatt.

Balettskor/teknikskor ska sitta tajt som en strumpa utan att tårna kröker sig. Beställ den  storlek du brukar ha i vanliga skor. Skorna kommer att forma sig efter foten och töja ut sig efter hand. Till växande barnfötter kan man beställa 1-1.5 storlek större (som man brukar med vanliga barnsskor).

Vilken bredd ska man välja?
Fotens bredd går tyvärr inte att mäta på ett bra sätt. Försök uppskatta bredden med ögonmått. De flesta vet av erfarenhet efter mycket skoprovande om de har en smal eller bred fot. Har du ingen uppfattning, välj medel.
Bredd: B (smal), C (medel) och D (bred).

När ni handlar på Dansbutiken (https://www.dansbutiken.com/) får ni 10% rabatt om ni uppger att ert barn dansar på DANSBASEN
Liz Balettskola. Handlar ni "live" i butik så säger ni bara till i kassan. Be er lärare om koden. Rabatten á 10% gäller endast elever på DANSBASEN Liz Balettskola och får absolut inte spridas. Koden får ni av oss via ett mail.

Vi har också klädbytardagar på dansskolan där alla kan sälja/köpa skor/dräkter/danskläder.

Barnen växer fort och det är många av oss som har urväxta eller felköpta danskläder hemma - därför håller vi vid tillfällen öppet hus i dansskolan.

VÄRDESAKER OCH KVARGLÖMT

Vi kan tyvärr inte ansvara för eventuella värdesaker/personliga ägodelar. Vi rekommenderar att du tar med värdesaker och annat som du inte vill lämna i omklädningsrummet in i danssalen.

Tänk på att lärarna inte har möjlighet att ta hand om barnens kläder. Märk dina barns saker!

Upphittade saker - kläder, skor och dylikt – lägger vi i korgen som står under trappan. Eventuella värdesaker tas om hand av lärarna, fråga din lärare.

balettdansös